Bröstcancerföreningen Västmanland

Vår verksamhet

Bröstcancerföreningen Västmanland grundades 1985. I samarbete med Bröstcancerförbundet arbetar vi för att sprida våra åsikter och erfarenheter på lokal, regional och nationell nivå. Vi engagerar oss även i påverkansarbete för att förbättra vården i Region Västmanland.

Vårt huvudsakliga mål är att stödja och uppmuntra kontakter mellan de som drabbats av bröstcancer.

Många av oss i föreningen har personligen drabbats och genomgått behandling för bröstcancer.

Därför förstår vi hur krävande och svår undersöknings- och behandlingstiden kan vara.

Våra certifierade stödpersoner har tystnadsplikt och kan erbjuda värdefullt stöd under behandlingstiden och andra svåra perioder.

Vi finns på Facebook i gruppen för Bröstcancerföreningen Västmanland, en sluten grupp för dem som har eller har haft bröstcancer och önskar diskutera öppet om sina erfarenheter samt dela råd och stöd med varandra.

Vi finns till för dig!

Bröstenhetens informationskvällar

Vi samarbetar med Bröstenheten och anordnar informationskvällar. Varje kväll fokuserar på olika teman, såsom biverkningar, rekonstruktion, och stöd för närstående. Varje träff är två timmar lång och inkluderar dryck och smörgås. Personal från Bröstenheten, Onkologens dagvård/mottagning, strålbehandling, samt representanter från Bröstcancerföreningen Västmanland deltar.